Ajankohtaista

14.12.2018 9.58

Ajoneuvojen toiminnallisesta turvallisuudesta uusia standardeja sekä uusi SOTIF-standardi

Ajoneuvovalmistajat integroivat jatkuvasti suurempia määriä automatisoituja ajo-ominaisuuksia ajoneuvoihin, mikä tekee toiminnallisesta turvallisuudesta etusijan koko teollisuudelle. Tätä varten autojen jättiläiset ja niiden sähköisiä järjestelmiä toimittavat yritykset noudattavat kansainvälistä ISO 26262 - Road vehicles -- Functional safety / Tieajoneuvot. Toiminnallinen turvallisuus standardisarjaa. Sarja julkaistaan päivitettynä alkuvuodesta ja myös kansallisena SFS-ISO sarjana.  Se sisältää paljon päivityksiä, poistaa painorajoituksen ja laajentaa sen peittoaluetta muihin ajoneuvoluokkiin, mukaan lukien raskaammat autot, kuorma-autot, bussit ja moottoripyörät.

Standardisarja jää kuitenkin puutteelliseksi autonomisten ajoneuvojen kehityksen osalta. Tämä aihe käsitellään uudessa standardissa, joka perustuu tekniseen spesifikaatioon ISO / PAS 21448 Road vehicles -- Safety of the intended functionality (tekninen spesifikaatio julkaistaan alkuvuodesta).

Standardiehdotuksen soveltamisala –

”The absence of unreasonable risk due to hazards resulting from functional insufficiencies of the intended functionality or by reasonably foreseeable misuse by persons is referred to as the Safety Of The Intended Functionality (SOTIF). This document provides guidance on the applicable design, verification and validation measures needed to achieve the SOTIF. This document does not apply to faults covered by the ISO26262 series or to hazards directly caused by the system technology (e.g. eye damage from a laser sensor). This document is intended to be applied to intended functionality where proper situational awareness is critical to safety; e:g: emergency intervention systems and systems with levels of automation 1 to 5 on the OICA / SAE standard J3016 automation scales. This document is not intended for functions of existing systems for which well-established and well-trusted design, verification and validation (V&V) measures exist at the time of publication (e.g. Dynamic Stability Control (DSC) systems, airbag, etc.). Some measures described in this document are applicable to innovative functions of such systems, if situational awareness derived from complex sensors and processing algorithms is part of the innovation. Intended use and reasonably foreseeable misuse are considered in combination with potentially hazardous system behavior when identifying hazardous events. Reasonably foreseeable misuse, which could lead directly to potentially hazardous system behavior, is also considered as a possible event that could directly trigger a SOTIF–related hazardous event. Intentional alteration to the system operation is considered feature abuse. Feature abuse is not in scope of this document.”

 

Lisätietoa - 
http://www.ytl.fi/mita_teemme/standardisointi

Kimmo Konkarikoski


Palaa otsikoihin